fbpx

5 grzechów głównych w zdalnym dozorze wideo.

Zdalny dozór wizyjny to jedna z najpopularniejszych usług agencji ochrony i bardzo szybko się rozwija. Jednak zalety tego rozwiązania są widoczne dopiero, gdy wszystko funkcjonuje właściwie. Na co więc zwrócić uwagę decydując się na zdalny dozór wideo?

“Ktoś stale przygląda się wszystkim obrazom z kamer” – to błędne założenie

Przekonanie o tym, że pracownik ochrony stale przygląda się obrazom z kamer znajdujących się na terenie chronionego obiektu, jest nadal popularne wśród klientów.

Niestety, handlowcy z firm ochrony bardzo często nie potrafią wytłumaczyć klientom, że w praktyce to jest trudne do realizacji, a dodatkowo zupełnie nieekonomiczne.

Jak możesz uchronić się przed tą pułapką, a dodatkowo nie stracić przy tym potencjalnego klienta?

1. Sprawdź, jak to działa

Na początku dokładnie poznaj tę usługę. Poczytaj, a następnie skorzystaj ze szkoleń, na których poznasz sposób działania zdalnego dozoru.

W kolejnym kroku załóż bezpłatne konto w systemie i spróbuj przetestować tę usługę. Jeśli dany dostawca to umożliwia – skorzystaj z prezentacji tego rozwiązania.

To pomoże Ci poznać różne systemy. Przekonasz się, który z nich najbardziej odpowiada Twoim potrzebom i spełnia założone przez Ciebie wymagania.

2. Wybierz właściwe narzędzie

Zanim wybierzesz narzędzie, sprawdź je dokładnie. Nie wszystkie programy przeznaczone do monitoringu umożliwią Ci sprawny dozór wideo. Dobrym przykładem są typowe systemy VMS, które zazwyczaj umożliwiają podgląd z kamer, ale bez możliwości automatyzacji tego procesu.

Poszukaj rozwiązania dedykowanego do wideopatroli i wideoweryfikacji.

3. Edukuj swoich klientów

Prawdopodobnie to jedno z najtrudniejszych zadań, które masz do zrealizowania. Oczekiwania klientów, którzy decydują się na skorzystanie z usług ochrony, często są podszyte fantazją i skojarzeniami z filmami o Jamesie Bondzie i innych superbohaterach.

Dlatego niejednokrotnie ciężko dotrzeć do tych klientów z merytorycznym przekazem, który nieco ostudzi oczekiwania i objaśni sposób działania usługi. Bez względu na to, jak ciężka to praca, nie poddawaj się.

Pokaż klientom, jak to działa i przedstaw merytoryczne argumenty w razie pojawienia się ich wątpliwości. Przekonasz się, że to się opłaca.

4. Przygotuj dobrą ofertę

Twoja oferta to podstawa rozmów z klientami. Przede wszystkim opisz, co dokładnie oferujesz i ile to kosztuje. Dokładnie zaprezentuj korzyści, które dają Twoje usługi.

Przypomnij sobie pytania, które zadawali Twoi klienci. W swojej ofercie przedstaw odpowiedzi na wszystkie te pytania. Nie zapomnij też wskazać, ilu zadowolonych klientów korzysta z Twoich usług.

Pamiętaj też, że Twoje centrum monitoringu to nie jest sklep RTV i nie musisz mieć całych ścian oklejonych monitorami 🙂 Przede wszystkim – szkoda prądu.

Nieprawidłowa konfiguracja analityki wideo

Kiedy banner z reklamą w internecie wyświetla się klientowi zbyt często, przestaje go on zauważać, bo dochodzi do tzw. ślepoty bannerowej. Podobne zjawisko występuje w centrach monitoringu. Jeśli z danego obiektu przychodzi zbyt dużo alarmów, wcześniej czy później zaczną być pomijane przez operatorów. Przede wszystkim dlatego, że ok 95% z nich stanowić będą alarmy fałszywe. Ponadto będzie ich zbyt wiele, by móc je właściwie obsłużyć.

Systemy alarmowe umożliwiają stosunkowo łatwe opanowanie fałszywych alarmów. Jednak w przypadku analityki wideo nie jest to takie proste. Wymaga to dużego doświadczenia i ciągłej uwagi.

Poznaj 3 najważniejsze zasady używania analityki wideo dla zdalnego dozoru wideo

1. Zamontuj kamery prawidłowo

W zakresie prawidłowego montażu kamer stale obowiązują zasady “starej szkoły”. Co to oznacza? Zamontuj kamerę na właściwej wysokości i nie kieruj jej na południe. Będziesz miał lepszy kadr. Montuj kamery na stabilnym podłożu – na stabilnych słupach lub twardej elewacji. Montaż w takim miejscu sprawi, że np. pod wpływem wiatru kamera nie będzie drgać. Ułatwi to pracę algorytmom analitycznym. Będzie również generowany mniejszy strumień danych co wpłynie na mniejsze obciążenie łącza internetowego.

2. Wybierz ustawienia optymalne a nie maksymalne

Każdy z nas chciałby mieć wszystko “na maksa”. Niestety, w konfiguracji analityki wideo to prosta droga do katastrofy. Takie ustawienia sprawią, że będziesz otrzymywać tak wiele alarmów, że nie zdążysz ich obsługiwać. W rezultacie stwierdzisz, że to nie działa i zrezygnujesz z powiadomień. Jednak to nie jest najgorszy scenariusz. Gorzej, gdy Twoi operatorzy dojdą do wniosku, że to nie działa i przestaną zwracać uwagę na alarmy, podczas gdy Ty będziesz myśleć, że wszystko jest w porządku i działa tak, jak powinno.

Najlepszym rozwiązaniem jest rozsądna konfiguracja analityki i obserwacja rezultatów. Daj sobie czas na naukę. Powoli zdobywaj doświadczenie i na podstawie obserwacji wyciągaj wnioski. Naucz się dobrze jednego rozwiązania zamiast zmieniać producenta kamer. Przekonasz się, że to zaprocentuje.

3. Regularnie weryfikuj ustawienia analityki oraz kadru

Pamiętaj, że kamery są mniej inteligentne niż zapewniają ich sprzedawcy. To od Ciebie w dużej mierze zależy, czy algorytmy analizy będą przynosić właściwe rezultaty. Dlatego skonfiguruj analitykę optymalnie, koryguj ustawienia na bieżąco i obserwuj rezultaty. Pamiętaj, że to proces ciągły. Pomoże Ci w tym dobre raportowanie oraz zdalny dostęp do konfiguracji.

Brak nagrań wideo z obsługi zdarzenia.

Kiedy pracownik ochrony przebywał na terenie chronionego obiektu, odpowiedzialność była relatywnie prosta do ustalenia. Zazwyczaj za ewentualne zdarzenia lub niedociągnięcia odpowiedzialny był pracownik, który czegoś nie dopilnował lub niewłaściwie wykonywał swoje obowiązki.

W przypadku zdalnego dozoru wideo sytuacja nie jest już tak prosta.

Wyjaśnienie ewentualnych zdarzeń jest trudniejsze. Dodatkowo pracownik ochrony może przedstawić sporo racjonalnych argumentów, które usprawiedliwią zaistniałą sytuację.

Najczęściej pojawiające się argumenty to:

  1. Nie widziałem danego zdarzenia, bo obraz się nie załadował.
  2. Na obrazie nie było niczego widać.
  3. Ktoś najwyraźniej zasłonił kamerę.

Jak uniknąć takich sytuacji?

Dosyć prostym sposobem jest wybór systemu, który automatycznie nagrywa to, co widzi w danym momencie operator centrum monitoringu, a następnie umożliwia połączenie nagrania z obsługą zdarzenia. Jest to proste, a jednocześnie niezwykle skuteczne narzędzie, które zapewnia lepszą jakość obsługi zdalnego dozoru wideo.

Brak integracji systemów w centrum monitoringu

Czas to pieniądz, a w przypadku usług ochrony to również bezpieczeństwo klientów.

Kluczowym parametrem, który decyduje o jakości ochrony, jest czas reakcji. Najczęściej firmy ochrony zwracają uwagę na czas dojazdu grup interwencyjnych, który dość trudno utrzymać na odpowiednio wysokim poziomie. Jednak najistotniejszy jest czas poświęcony na obsługę alarmu i podjęcie właściwej decyzji.

Teraz odpowiedz sobie na pytania:

  • Z ilu systemów korzystasz w swoim centrum monitoringu?
  • Ile rozwiązań służy do obsługi wideo?
  • Czy zastanawiałeś się nad tym, ile czasu poświęcasz każdego dnia na przełączanie się pomiędzy systemami i wyszukiwanie odpowiednich danych oraz obrazów?

Pomnóż ten czas przez liczbę dni w roku, a następnie stawkę godzinową, którą płacisz swojemu operatorowi z centrum monitoringu.

To kwota, którą możesz zaoszczędzić, jeśli skorzystasz z odpowiedniego i zintegrowanego rozwiązania.

Oprócz tego odczujesz inne korzyści takie jak: automatyzacja procesów, bezpieczeństwo i zwiększenie jakości.

Bezpłatne systemy VMS nie są dobre do profesjonalnych zastosowań w centrach monitoringu. Dają Ci jedynie złudne ograniczenie kosztów. W rzeczywistości to koszt, który przeznaczysz na nieefektywną pracę swoich pracowników.

Dlatego warto zainwestować w rozwiązanie, które umożliwi uniknięcie tego problemu.

Zaniedbania związane z ochroną danych osobowych

Wskazówki prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych dotyczące wykorzystywania monitoringu wizyjnego z 2018 roku brzmią następująco:

“Monitoring wizyjny jest inwazyjną formą przetwarzania danych osobowych i jako taki powinien podlegać szczególnej weryfikacji przez administratora na potrzeby jego stosowania i konieczności zabezpieczenia oraz kontroli przez organy kontrolne.”

Te wskazówki wydają się oczywiste – obraz wideo to jednocześnie mnóstwo danych, które należy chronić zgodnie z prawem.

Należą do nich zarówno wizerunek zarejestrowanej osoby, numery rejestracyjne czy oznaczenia boczne pojazdów i wiele innych. Obraz z kamery to także bardziej wrażliwe informacje jak zestawienie miejsca, czasu i okoliczności, w których przebywa dana osoba.

Czy wystarczy założenie, że masz bezpieczne centrum monitoringu, dobrych operatorów, a ostatnia kontrola koncesyjna przebiegła pomyślnie, dlatego dobrze dbasz o dane?

Zdecydowanie nie.

Poznaj 4 najważniejsze wskazówki, które pomogą Ci podnieść jakość ochrony danych osobowych w zdalnym dozorze wideo:

1. Zadbaj o cyberbezpieczeństwo

W przypadku firm ochrony warto chronić zarówno system, jak i dane użytkowników przed zagrożeniami w przestrzeni cyfrowej, zwłaszcza atakami hakerskimi.

Jak to zrobić?

Przede wszystkim unikaj darmowych rozwiązań chmurowych, które łączą się z rejestratorem. Z punktu widzenia ochrony danych osobowych – bez umowy z operatorem chmury nie powinieneś wykorzystywać jej do transmisji wideo z monitoringu. Dlatego też stosowanie połączeń z chmurą udostępnioną przez producentów sprzętu, zwłaszcza poza UE, pozostawia wiele niewiadomych.

2. Zapewnij bezpieczeństwo fizyczne

Serwery i urządzenia odbiorcze umieść w specjalnych serwerowniach, które spełniają normy bezpieczeństwa. Ogranicz dostęp do tej przestrzeni.

Powinni mieć tu wstęp tylko nieliczni pracownicy, a każdorazowe wejście do serwerowni powinno być rejestrowane. Oprócz tego zabezpiecz zasilanie zapasowe oraz system chłodzenia. Pamiętaj o tym, aby znajdowały się tam też urządzenia gaśnicze na wypadek pożaru. To zabezpieczenia stosowane w profesjonalnych data center.

3. Rób kopie zapasowe danych i konfiguracji

Kopie danych to podstawa ich bezpieczeństwa. Zadbaj o odpowiednio zautomatyzowany proces wykonywania kopii zapasowych oraz regularnie sprawdzaj poprawność ich wykonywania.

4. Opracuj procedury wewnętrzne

Podstawą bezpieczeństwa stanowią jasne wewnętrzne procedury. Najważniejsze, aby znał je cały zespół. Opracuj zasady postępowania, przeszkol swój zespół i regularnie sprawdzaj, czy wszyscy pracownicy przestrzegają ich. To bardzo ważne, aby Twoi pracownicy zawsze postępowali zgodnie z ustalonymi procedurami.

Czy warto inwestować w zdalny dozór wideo?

Zdalny dozór wizyjny to usługa, którą firmy ochrony coraz częściej oferują swoim klientom. To nowoczesne rozwiązanie, które umożliwia oszczędność czasu, pieniędzy, a także zwiększa jakość oferowanego bezpieczeństwa.

Warto jednak pamiętać, że zanim zdecydujesz się na dołączenie tej usługi do swojej oferty, musisz pamiętać o kilku podstawowych kwestiach.

Przede wszystkim:

  1. Dobrze poznaj system, z którego korzystasz.
  2. Właściwie skonfiguruj alarmy – to pomoże Ci ograniczyć fałszywe alarmy i zoptymalizować pracę zespołu.
  3. Wybór odpowiedniego systemu rozwiąże także problemy związane z integracją systemów i danych, z których dotychczas korzystałeś.
  4. Dzięki odpowiedniemu systemowi zautomatyzujesz pracę swojego centrum monitoringu, uzyskasz pełne raporty i podniesiesz jakość ochrony.
  5. Ostatnim elementem, o którym musisz pamiętać, to ochrona danych osobowych. Obraz z kamer niesie ze sobą wiele wrażliwych informacji, które wymagają odpowiednich zabezpieczeń. Pamiętaj, aby zadbać zarówno o zabezpieczenie przed cyberatakami, jak i fizyczne bezpieczeństwo swojej serwerowni.

Podsumowanie

Kluczową rolę w jakości świadczonych przez Ciebie usług, pełni narzędzie, które do tego wybierzesz. Wybór odpowiedniego systemu to zdecydowanie mniej problemów i lepsza jakość usług. Dlatego zanim zdecydujesz, z jakiego rozwiązania chcesz korzystać, dokładnie je poznaj. To kluczowy krok na drodze do ulepszenia swojego centrum monitoringu.

Kliknij tutaj i wypróbuj bezpłatnie systemy Safestar w swojej firmie.

Nowoczesny system dla Twojej agencji ochrony, który Ci się opłaci!

Ty nie musisz znać się na zaawansowanej technologii, aby ją wykorzystać do rozwoju firmy. Wszystko Ci zaprezentujemy! Umów się na niezobowiązujące spotkanie demonstracyjne i sprawdź, jak wiele możliwości da Twojej firmie system Safestar.
Udostępnij artykuł na:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Krzysztof Ciesielski

Krzysztof Ciesielski

Krzysztof Ciesielski (ur. 1976 w Krakowie). Menedżer, ekspert, publicysta, wykładowca. Absolwent wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej Politechniki Warszawskiej. Od ponad 20 lat w branży ochrony. Od 2010r. Prezes Zarządu DMSI Software. Pomysłodawca i współtwórca wirtualnego centrum monitorowania Safestar. Karierę zawodową związał z systemami zabezpieczeń elektronicznych oraz szeroko rozumianym monitoringiem i ochroną.