5 głównych różnic pomiędzy systemem chmurowym a programem zainstalowanym lokalnie. Które rozwiązanie warto obecnie wybrać dla Centrum Monitoringu w małej lub średniej agencji ochrony?
Czego dowiesz się w tym artykule:
- Czym się różni system do monitoringu w chmurze od rozwiązania zainstalowanego lokalnie?
- Jaki system jest odpowiedni dla Twojego Centrum Monitoringu?
Jak kiedyś budowano centrum monitoringu?
Zanim popularne stały się systemy webowe (dostępne za pośrednictwem przeglądarek internetowych), korzystano z programów instalowanych lokalnie. W zależności od wielkości centrum monitoringu używano zwykły komputer z zainstalowaną aplikacją, lub – w przypadku większych centrów monitoringu – aranżowano jedno z pomieszczeń w firmie na tzw. serwerownię, gdzie ustawiano serwery i pozostały sprzęt. „Serwerownię” wyposażono według posiadanego budżetu, więc mając na uwadze branżę ochrony – zazwyczaj skromnie. Starano się też zapewnić niezbędne minimum w zakresie awaryjnego zasilania i łączności, chłodzenia oraz tzw. bezpieczeństwa fizycznego.
W jakiej formie są obecnie stosowane rozwiązania informatyczne?
Obecnie, podobnie jak w innych branżach, agencje ochrony mają wybór między lokalnie zainstalowanymi rozwiązaniami, a technologiami chmurowymi. Różnice między nimi podzieliłem wg pięciu kategorii:
- Sposób działania i dostępność
- Koszty całkowite
- Bezpieczeństwo i ciągłość działania
- Odpowiedzialność
- Migracja danych i zakończenie współpracy
Sposób działania i dostępność
Z ludzkiego punktu widzenia podstawową różnicą w przypadku systemów chmurowych jest znaczne ograniczenie ilości zmartwień jaką będziesz miał na głowie. To dostawca usługi dba o cały sprzęt, serwery, łącza, zasilanie oraz bezpieczeństwo – zarówno fizyczne, jak i to cybernetyczne. Cały sprzęt jest zainstalowany w profesjonalnych i certyfikowanych serwerowniach, a wszystko pracuje pod nadzorem wykwalifikowanych informatyków i administratorów. Praktycznie o nic nie musisz się martwić.
Druga kwestia to łatwy, a przede wszystkim bezpieczny dostęp do systemu. Nie musisz niczego instalować i konfigurować. Po prostu w przeglądarce internetowej wpisujesz adres systemu, logujesz się i masz pełny dostęp – gdziekolwiek jesteś… Takie rozwiązania sprawdzają się w dzisiejszych czasach, kiedy praca zdalna lub hybrydowa staje się normą, a szefowie i właściciele firm chcieliby mieć dostęp do danych w każdej chwili i w każdym miejscu.
Trzecia najważniejsza sprawa to wsparcie techniczne i obsługa awaryjna. Obecnie samo posiadanie systemów nie daje żadnej przewagi, ponieważ są one relatywnie tanie i łatwo dostępne. Zupełnie inną kwestią jest wiedza, jak sprawnie używać tych technologii, a co najważniejsze jak na nich dobrze zarabiać. Dostawcy usług chmurowych, takich jak Safestar, zdają sobie z tego doskonale sprawę.. Dlatego koncentrują się na wsparciu technicznym dla klientów, szkoleniach, webinarach, robieniu materiałów wideo, blogów, itp. Wszystko po to, aby klienci mieli pełną wiedzę jak wycisnąć maksymalnie dużo korzyści z posiadanego systemu.
Koszty całkowite
Od strony finansowej podstawową różnicą między systemami chmurowymi SaaS, a tymi instalowanym lokalnie jest fakt, że cena za rozwiązanie chmurowe zazwyczaj zawiera już w sobie wszelkie koszty, takie jak: koszty serwerów, oprogramowania, pozostałej infrastruktury, administratorów 24/7 oraz co najważniejsze, wsparcia technicznego. Natomiast cena za rozwiązanie instalowane lokalne obejmuje zazwyczaj jedynie koszt licencji oprogramowania – za pozostałe elementy, niezbędne do prawidłowego korzystania z oprogramowania, takie jak serwery, systemy oprogramowanie, bazy danych oraz wsparcie techniczne trzeba zwykle zapłacić dodatkowo.
Innymi słowy, płacąc przykładowe 1 zł za obiekt w systemie chmurowym Safestar, klient otrzymuje 100% działającej usługi. Natomiast do 1zł zapłaconego za rozwiązanie instalowane lokalnie należy doliczyć jeszcze odpowiedni procent dodatkowych kosztów, na które składają się koszty serwerów, licencji na systemy operacyjne i bazy danych, firewalle i routery oraz koszt administratora systemu, który dba o to, aby utrzymać jego ciągłość działania. Oczywiście im więcej obiektów będzie monitorowanych w takim systemie, tym koszty dodatkowe lepiej się rozłożą i nie będą tak dotkliwe. Jednak stan ten pojawia się dopiero w okolicach 10 tyś. monitorowanych obiektów, a i tak w sumie jest to koszt, którego można by całkowicie uniknąć korzystając z rozwiązania chmurowego SaaS, jakim jest Safestar.
Bezpieczeństwo i ciągłość działania
Korzystając z rozwiązań instalowanych lokalnie musisz się liczyć z tym, że cała odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych i ciągłość działania jest po Twojej stronie. Utrzymanie właściwego poziomu bezpieczeństwa danych oraz ciągłości działania nie jest w dzisiejszych czasach ani łatwe, ani tanie.
Świadczenie usługi monitoringu alarmowego czy wideo w oparciu o komputer z zainstalowanym systemem, bez profesjonalnych zabezpieczeń, zasilania, łącza zapasowego oraz kopii zapasowych jest dzisiaj wysoko nieodpowiedzialnym postępowaniem,a w skrajnym przypadku może być uznane za rażące niedbalstwo.
Dostawcy usług chmurowych, takich jak np. Safestar, ze względu na globalny charakter usługi zapewniają bezpieczeństwo i ciągłość działania na najwyższym poziomie. Spełniają przy tym standardy bezpieczeństwa danych, jak np. ISO 27001 oraz gwarantują dostępność systemu na poziomie 99,8% w skali roku. Opisane wyżej gwarancje są częścią świadczonej usługi, bez których dostawca tego rodzaju usługi nie miałby szans na sprzedaż swojego produktu i sukces rynkowy.
Na bezpieczeństwo systemów chmurowych składa się szereg elementów, począwszy od bezpiecznego logowania, dodatkowych metod autoryzacji, poprzez firewalle i ochronę DDoS, a skończywszy na automatycznych kopiach zapasowych wykonywanych w niezależnych lokalizacjach. Nad tym czuwają doświadczeni administratorzy, którzy w każdej chwili w trybie 24/7 mogą podjąć stosowne działania w przypadku zaistnienia niebezpiecznych zdarzeń. Powiedzmy sobie szczerze, że utrzymanie takiego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności sporo kosztuje i w praktyce mogą sobie na to pozwolić tylko bardzo duże agencje ochrony lub dostawcy globalnej usługi chmurowej.
Odpowiedzialność
Od potencjalnych klientów, często słyszę pytanie: „A co się stanie jak system nie zadziała, nie przyjdzie alarm i w związku z brakiem reakcji dojdzie do przestępstwa na chronionym obiekcie?” W tym przypadku różnica między rozwiązaniami instalowanym lokalnie, a chmurą jest prosta. Jeżeli masz system zainstalowany u siebie i sam nim administrujesz jesteś za to odpowiedzialny w 100%. Kiedy korzystasz z chmury, sporą część odpowiedzialności ponosi dostawca danego rozwiązania, a odpowiedzialność ta jest ściśle określona w umowie.
W kontekście odpowiedzialności często pojawia się wątek polisy ubezpieczeniowej OC. Chciałbym podkreślić, że o ile w prostych przypadkach, np. kiedy komuś młotek spadł na głowę z rusztowania, wykazanie winy i wypłata odszkodowania jest dość prosta, to w przypadku systemów informatycznych jest to bardziej skomplikowane. Często taki wypadek wymaga niezwykle drobiazgowej analizy, ekspertów, szczegółowej dokumentacji systemu oraz co najważniejsze, spisanych procedur działania, które będą analizowane przez ubezpieczyciela. I tu również widać wyraźnie różnicę, gdyż która z agencji ochrony będzie w stanie faktycznie wykazać winę dostawcy oprogramowania? W przypadku chmury będzie to zmartwieniem dostawcy rozwiązania chmurowego.
Migracja danych i zakończenie współpracy
Podczas rozmów z potencjalnymi klientami wyczuwam czasami obawy o to, jak będzie wyglądał proces przenoszenia się do chmury oraz jak to będzie, kiedy będą chcieli zakończyć współpracę? Rozumiem te wątpliwości.
Zwykle dostawcy chmury zapewniają odpowiednie mechanizmy eksportu danych i doskonałe wsparcie techniczne przy migracji systemów. Tak też jest w Safestar. Wprawdzie proces migracji nie zawsze jest łatwy, ale wieloletnie doświadczenie sprawia, że można sobie z tym poradzić prawie bezboleśnie.
Safestar zapewnia możliwość eksportu danych klienta. W każdej chwili można wygenerować pliki bazy danych, następnie je pobrać i wykorzystać w migracji do innego oprogramowania. Taką funkcjonalność oferuje większość systemów chmurowych i jest to pewien niepisany standard, więc nie ma o co się martwić. Nikt tych danych nie zatrzyma, nie zablokuje, nie będzie utrudniał dostępu do nich. Dostawcy rozwiązań chmurowych nie wiążą klientów z pozycji siły, lecz poprzez jakość świadczonych usług oraz wygodę korzystania z nich..
Podsumowanie
Jeżeli jeszcze nie spróbowałeś jak się pracuje z chmurą Safestar, warto to zrobić. Rozumiemy obawy, które są nieodzownym elementem każdej zmiany, ale robimy wszystko aby nasi klienci czuli się bezpiecznie i komfortowo od pierwszego dnia współpracy. Serdecznie zapraszamy!